Το LFHED στο μαθητικό συνέδριο «Ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός»
Στις 26 Οκτωβρίου παρακολουθήσαμε στο Αμφιθέατρο της Βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ μαθητικό συνέδριο, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός», που αφορούσε την ταυτότητα και την ετερότητα των ανθρώπων στα λογοτεχνικά κείμενα ─ ένα χώρο ελεύθερο, χωρίς περιορισμούς, που δεν ανήκει σε κανέναν και ταυτόχρονα ανήκει σε όλους. Ποικίλα και πολύ αξιόλογα τα έργα των υπόλοιπων μαθητών και εκπαιδευτικών από όλη την Ελλάδα, αφορούσαν την παρουσίαση ενός καλά επεξεργασμένου υλικού για κάθε θεματική. Επίσης, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε τις καθηγήτριες του Τμήματος Φιλολογίας κυρίες Δ. Μέντη και Μ. Νικολοπούλου, υπεύθυνες του προγράμματος, και να περιηγηθούμε στις εγκαταστάσεις της Φιλοσοφικής Σχολής και στη Βιβλιοθήκη.
Η ανακοίνωση με την οποία συμμετείχαμε αφορούσε την ένταξη των παιδιών και εφήβων με προσφυγικό υπόβαθρο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η προετοιμασία για την παρουσίαση της εργασίας με την οποία εκπροσωπήσαμε το σχολείο μας ήταν απλή, χωρίς αυτό να σημαίνει πως έλειψαν η αυτενέργεια και η συνεργατικότητα. Η θερμή ανταπόκριση του κοινού μάς έδωσε χαρά. Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε την κυρία Σπηλιοπούλου για τη συμμετοχή μας σε κάτι τόσο ενδιαφέρον. Φυσικά, αν μας ξαναδινόταν η ευκαιρία, θα δηλώναμε κατευθείαν!
Λυδία Τορνάρη και Κωνσταντίνος Μεζόπουλος
Κατά την περσινή σχολική χρονιά σε δύο τμήματα τρίτης γυμνασίου εφαρμόστηκε μέρος διδακτικού σεναρίου που είχα εκπονήσει στο πλαίσιο του επιμορφωτικού προγράμματος για την εκπαίδευση προσφύγων, υπό την αιγίδα του ΕΚΠΑ και της UNICEF (Teach4integration). Με αφόρμηση μικρού μήκους ταινία (Χρ. Στεφάνου και Ν. Κατσού, «…in between…») σχετικά με την αφήγηση ζωής έφηβου Αφγανού πρόσφυγα και σχετικό υλικό (ποικίλα κείμενα, φωτογραφίες, εικαστικά έργα, ταινίες, μουσική), στόχος ήταν οι ομάδες αφενός να ανιχνεύσουν την υβριδική ταυτότητα των παιδιών σε κίνηση, που έχουν όνειρα και δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό. Αφετέρου να συνειδητοποιήσουν ότι πρωτίστως η συμπεριληπτική εκπαίδευση, ως θεμελιώδες δικαίωμα και επείγουσα ανάγκη, μπορεί να ενδυναμώσει αυτά τα παιδιά, προσφέροντας ασφάλεια, ορατότητα και αξίες ζωής, αμφισβητώντας τη ρητορική του μίσους αλλά και τη θυματοποίηση. Τέλος, κάναμε ασκήσεις δημιουργικής γραφής, με πηγή έμπνευσης τις φωτογραφίες του φωτορεπόρτερ Μάριου Λώλου (από την έκθεση «Παιδιά που είδα»), τον οποίο ευχαριστούμε θερμά. Ενδεικτικές εργασίες των μαθητριών και μαθητών (μαζί με μικρό μέρος του υλικού) έχουν αναρτηθεί στον ψηφιακό πίνακα:
https://lfhed.padlet.org/ioannaspiliopoulou/padlet-97u5l0d1igs7okrg
κωδικός: prosfygakia2023!
Ιωάννα Σπηλιοπούλου